Thursday 12 December 2013

Vitamin Shaklee Atasi Gastrik

Salam ceria buat pengunjung blog myvitahealth :)

"Mieza, ada tak vitamin untuk gastrik? anak akak selalu kene gastrik la" Haaa.. saya mulakan dengan soalan tu la! sebab hari ini, saya nak buat entry pasal gastrik. Gastrik owwhh gastrik! Anda pernah kena? Alhamdulilah saya selamat dari jadi ‘magsa’ gastrik. Ramai yang menganggap ‘gastrik’ itu hadir disebabkan tidak makan, atau kurang makan, atau terlalu ‘berdiet’ sehinggakan perut menjadi kosong lalu dimasuki angin. Hakikatnya, itu bukanlah satu-satunya punca gastrik itu terjadi. 

 
Kebiasaannya seseorang yang mengalami penyakit gastrik ni sering mengalami pedih ulu hati. dan sakit ni sering berlaku dalam keadaan perut yang kosong terutama pada lewat malam atau awal pagi. Kepedihan yang dialami oleh penghidap penyakit ni biasanya berbeza-beza mengikut tahap penyakit yang dihadapi. Mengikut Dr Jamaludin Yusak, Pakar Bedah Am Pusat Perubatan Darul Ehsan (DEMC),  kebiasaanya apabila muntah pesakit akan merasa lega dan sebenarnya muntah juga membantu melegakan rasa kepedihan.(Kalau kene tu, baik try muntah cepat2). Menurut Dr lagi, selain pedih pada ulu hati, pesakit gastrik juga akan merasa sebu pada bahagian atas perut, mereka juga akan selalu sendawa dan bagi kes yang teruk pesakit akan buang air besar cair. 

Bagaimana gastrik terjadi?
Perut kita mengandungi kantung kosong yang berotot terletak di bahagian atas di kiri abdomen, betul-betul di bawah rusuk. Panjang perut orang dewasa lebih kurang 25 sentimeter (10 inci) dan boleh mengembang untuk menampung satu gelen makanan dan minuman. Ketika perut kosong, tisu perut tersusun rapat dan berlipat sesama sendiri seperti kipas. Apabila ada makanan, lipatan ini terbuka dan mengembang. Dalam perut inilah makanan diproses dan disimpan sebelum ia dibuang melalui usus.
Daripada mulut, makanan perlu melalui esofagus (saliran makanan yang panjang dan berotot) sebelum sampai ke perut. Dinding perut pula ada beberapa lapisan otot yang ‘menggodak’ makanan sehingga hancur. Pada masa sama, kelenjar pada dinding perut merembeskan jus gastrik (termasuk enzim dan asid perut) bagi membantu mencernakan makanan. Satu asid, iaitu asid hidroklorik, bersifat kakis dan boleh melarutkan besi.

Bagaimanapun, kehadiran mukus atau cecair bikarbonat dapat menseimbangkan paras keasidan dalam perut dan melindungi tisu perut. Perunding Pembedahan Gastroenterologi, Dr Abd Hamid Mat Sain, berkata radang perut atau gastritis berlaku apabila keseimbangan ini terganggu.  

Keradangan ini biasanya berpunca daripada tindakan bakteria Helicobacter pylori yang hidup dalam perut. Bagaimana bakteria ini berjangkit (biasanya pada kanak-kanak dan berlanjutan sepanjang hayat jika tidak dirawat) dan menyebabkan keradangan pada sesetengah orang belum diketahui dengan jelas.   
credit : supervitamin 

Jom tengok punca-punca gastrik yang lain;
- Merokok dan meminum minuman beralkohol
- Jangkitan bakteria helicobacter pylori
- Tabiat pemakanan yang tidak mengikut waktu.
- Gaya hidup yang tertekan (stress)
- Bahan-bahan kimia seperti ubat Non-Steroid Anti Inflammatory Drug (NSAIDs).
- Kegagalan organ tubuh seperti kegagalan buah pinggang, pernafasan, jangkitan septisemia dan pesakit tenat yang boleh mengakibatkan stress ulser.

Bagi anda yang menderita disebabkan penyakit ini, jangan risau yer sebab ada vitamin Shaklee yang terdiri daripada ESP, Ostematrix, B-Complex dan Peppermint Ginger Plus boleh membantu anda. Mari lihat peranannya.
 
Energizing Soy Protein (ESP)
ESP merupakan sumber protein unggul daripada kacang soya yang tinggi sifat alkalinya seterusnya dapat meneutralkan keasidan di dalam perut. Sangat sesuai untuk pesakit gastrik! Di samping itu, nutrien protein yang terkandung di dalam ESP sangat membantu membina sel-sel badan yang baru bagi menggantikan sel-sel lama yang telah rosak akibat dihakis oleh asid hidroklorik berikutan proses pencernaan makanan.

Selain ESP, anda juga mengambil vitamin tambahan seperti Ostematrix, B Complex dan Peppermint Ginger Plus untuk merawat masalah gastrik.

Ostematrix
Ostematrix mengandungi kalsium dengan magnesium dan vitamin D yang membantu meneutralkan asid yang telah memasuki esofagus dan menyebabkan pedih ulu hati. Faktor kekurangan kalsium dalam tubuh juga menyebabkan penyakit gastrik.Pernahkah anda lihat bayi atau kanak-kanak kena gastric? Jarangkan.. sebabnya mereka banyak minum susu. Jadi bagus ambil Ostematrix Shaklee yang semulajadi dan selamat berbanding ubat kapur hospital yang sintetik tu.

B-Complex
B complex bertindak  sebagai penenang kepada pesakit gastrik  selain membantu mengatasi sakit gastrik anda kerana ia melengkapkan keperluan harian tubuh anda yang sangat diperlukan oleh tubuh dan sistem saraf kita. 

Peppermint Ginger Plus
Peppermint Ginger Plus mengandungi herba asli pudina, halia, jintan hitam dan jintan manis untuk rasa yang nyaman dan melegakan ketidakselesaan perut. Ia juga menggalakkan system penghadaman secara sihat. 

Jom tengok testimoninye di sini yer :)

Jika anda mengalami atau menderita penyakit gastrik dan ingin berpuasa penuh di bulan Ramadhan akan datang, bole mulakan dari sekarang :) 
 

Hubungi saya,
MIEZA 
✆Call/SMS/WhatsApp: 013-2210565
✉ Email: miezakawai@gmail.com
Page : https://www.facebook.com/familisihatonline 
➲ COD Area: Bandar Mahkota Cheras, Bandar Tun Razak, BTHO, Cheras, Hulu Langat, Kajang, Universiti Malaya, Petaling Jaya


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LINKWITHIN

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...